tisdag 14 september 2010

Dammbygge!

Dottern ville ha en damm i trädgården - så sagt och gjort så påbörjade jag projektet. Som vanligt blir projekten större än planerat - oftast beroende på att marken mest tycks bestå av sprängsten. Stor sprängsten dessutom.
Fortfarande en rätt tråkig baksida - våren 2008:
Där svanen står är dammen planerad att ligga.

Vi gräver och som vanligt stöter vi på patrull:


Nu kallas det tunga artilleriet in - maken!


Dammen är äntligen på plats! Vi planterar lite söta sommarblommor runt om.
(På bilden är en av våra Birmor med och inspekterar bygget...)

En damm måste givetvis innehålla fiskar - så 3 japanska karpar köps in:

Tja, allt ser helt plötsligt så mycket trevligare ut! Nu återstår bara jobbet med att transportera bort alla stenbumlingar som vi grävt upp:

Voila säger en nöjd dotter:

Inte så pjokigt va?

Sedan insåg jag att jag ville ha mer runt omkring! Så en Trollhassel planterades - det hade jag alltid velat ha!


Inser att jag inte fotat i sommar (2010) för det har tillkommit ännu fler växter! Jag får återkomma med en mer uppdaterad bild!

3 kommentarer:

  1. Vad fint det blev, förstår att både dottern och du blev nöjda. Vatten ger liv i trädgården. Vi har också gjort klar vår damm i trädgården i sommar. (du kan läsa om det på min blogg)
    Kram Anne-Lie

    SvaraRadera
  2. Den är ju jättefin även om den är liten! Tar ni in fiskarna på vintern?
    Eva i Roslagen

    SvaraRadera
  3. Jag måste erkänna att 1:a året gjorde vi inte det. De som sålde dammen sa att det sällan bottefrystes om dammen var minst 40 cm (eller vad det nu var!) djup. Så den våren knackade jag fram 2 sushifiskar (japanska karpar). Trist och dottern var arg på mig. Så sedan dess har vi tagit in dom över vintern till ett inomhusakvarium. Men i somras försvann 1 guldfisk! Med tanke på alla skator som suttit runt dammen misstänker jag dem! Så nu behöver bara 1 guldfisk in och så ska jag köpa en ny kompis till våren. (Jag har alltså nöjt mig med bara 2 fiskar med tanke på dammens storlek.)

    SvaraRadera