måndag 23 mars 2015

Dottern goes Vegan!


På dotterns gymnasium ska de på gymnastiken göra lite "experiment" under en månad.
En del är obligatorisk - och det är att träna (dvs med förhöjd puls) minst tre gånger i veckan.
Sedan är det fritt att välja mellan att ändra något i sin vardag som då alltså ska gynna eller förbättra hälsan.
Dottern har valt att bli vegan! Inte vegetarian, utan vegan. Inte mycket man får äta då känns det som.

Hon har trappat ner (om det nu fungerar så) under en vecka med att äta vegetariskt.

Då det bara är under en månad så känns det inte lika akut att säkerställa att hon får i sig alla nödvändiga vitaminer och aminosyror och mineraler och allt som kroppen behöver. Så snabbt får man inte bristsjukdomar. Men hon måste ju äta och hon (och vi föräldrar!) ser ju gärna att kosten blir så heltäckande som möjligt i alla fall.

Så dottern och jag åkte till ICA Maxi och storhandlade.

Jag blev mycket imponerad av två saker i affären:

  1. att de hade flera olika avdelningar (i frysen, i kylen, bland torrvaror, etc) med vegetarisk och vegan-mat
  2. att de hade ett så stort utbud av olika produkter
Heja ICA Maxi i detta avseende!



Sedan måste jag ju konstatera att en hel del av matpaketen var gjorda med humor!
Se förpackningen ovan till exempel. Ett pålägg - inte skinka, utan sk*nka... "Rökt smak utan bak". Riktigt fyndigt som sagt. Hur det sen smakar är ju en annan sak - och det ska dottern få berätta för mig, om jag nu inte provsmakar själv!

Men handlingen blev dyr.... inte nog med att det skulle vara vegankost, det skulle dessutom vara eko... och då blir det lätt lite dyrare.

Men jag gillar dotterns mod och entusiasm. Bara hon inte blir vegan permanent... och nu hoppar alla veganer på mig... men jag tror det kräver väldigt mycket i tanke och planering för att man ska få i sig en fullvärdig kost som vegan. Så att man inte får någon bristsjukdom. Men det är klart - med kunskap och planering och vana så fixar sig det mesta.

#Blogg100 - 19(100)
#ICAMaxi
#vegetarian
#vegan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar