tisdag 21 april 2015

Hamlad Japansk Dvärgpil


Min Japanska Dvärgpil (Eukalyptusvide heter den tydligen också) växte väldigt snett. Jag har tyvärr ingen bra bild på det men den var kraftigare på ena sidan än på andra. Och det var mycket långa kvistar och grönt bara i ändarna.

Så jag bestämde mig för att göra något radikalt i höstas - beskära den kraftigt.

Jag klippte bort massor av långa tråkiga grenar - men kanske skulle jag ha klippt den ännu mer?

Sedan tog jag saxen och borrade små hål överallt på grenarna för att stimulera nya grenar. Hade ingen aning om det skulle fungera men man kan ju göra det på vissa krukväxter så jag tänkte - varför inte! Funkar det kanske det blir jättebra - och funkar det inte så... tja, jag tar det problemet då.


Och se vad mycket små knoppar som sticker ut både här och där!


Om alla små knoppar blir till grenar så kommer det här att bli riktigt snyggt tror jag!

Ska bli spännande att följa trädet i sommar och se om mitt experiment blev bra!

#Blogg100 - 48(100)
#japanskdvärgpil
"eukalyptusvide
#hamla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar