lördag 18 april 2015

Mossrivarhänder


Mossan tar över vår trädgård mer och mer för varje år så jag beslöt mig för att testa en idé som jag haft länge.

Man kan ju hyra mosskärare vad jag läst. En apparat som skär bort mossan.
Men jag bestämde mig för att testa en billigare lösning. Kanske är det en fullständigt vansinnig lösning - som dessutom kanske inte ens fungerar!

Mossa lossar ju jättelätt från underlaget. Man sparkar lätt upp det. Hunden river lätt upp det. Kontentan är att det blir en massa sår i mossmattan - om man nu kan uttrycka det så.

Så jag bestämde mig för att börja riva upp mossan med händerna. Fast egentligen rullar jag upp mossan. Börjar man rulla så är det som att rulla en snöboll. Fast en lång snöboll. Den blir tjockare och tjockare och kraften att riva upp mer tycks komma från själva rullen till slut.


Här har jag börjat testet och jag tyckte nästan det såg ut som Australien...
Lass efter lass efter lass med mossa har jag burit bort idag.


Jag vill nämligen testa följande då:

  • riva bort mossa (som jag då påbörjat)
  • placera ut mina trampstenar för gången (gräva ut ytterligare om det behövs)
  • lägga på ny jord (topp- eller gräsmattedress)
  • gödsla
  • strö ut gräsfrön
  • vattna
Vad jag nu funderar över är hur jag ska begränsa mitt experiment. Jag orkar inte ta bort mossa på hela gräsmattan så jag vill testa på en begränsad yta bara. Men så att inte mossan sprider sig mellan de olika områdena.
Fungerar detta och jag nästa år har en bra gräsmatta så kan jag vidga mitt experiment till fler delar av gräsmattan.


Låter detta som ett vettigt experiment?

#Blogg100 - 45(100)
#toppdressing
#gräsmattedressing
#mossrivare
#mossa
#nygräsmatta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar