torsdag 16 april 2015

Regn... o regn igen

Jaha, det är inte lätt att komma vidare på vissa projekt i trädgården när man är beroende av vädret.

Jag vill gärna komma vidare på min omgjorda rosrabatt.... men saker måste göras i rätt ordning.

Gräva upp de gamla rosorna o jordslå dom - check!

Gräva ur platsen ordentligt - check!

Spola rent trät bakom planteringen som är ruttet - check!

Olja in trät - hmmm, här tar det stopp!
Denna punkt kräver att det inte regnat på minst ett dygn så att träet har hunnit torka ut ordentligt.
Och varje gång jag tror att NU kan jag olja imorgon - då börjar det regna.

Som nu. Jag hade hoppats på att imorgon skulle jag kunna olja - och så börjar det regna på kvällen!
Jaha, bara att vänta ännu ett dygn då...

När jag oljat in kan vi sätta dit en ny frisk planka.

Efter det kan jag forma den nya rabatten med stenväggar.

Sedan kan jag lägga dit jorden igen och plantera de gamla rosorna (och några nya).

Sedan är det bara att vattna o vänta på att de ska växa o börja blomma!
Hmmm, denna sista trevliga del med blomning får jag kanske vänta med till nästa år. Beroende på hur fort de orkar växa, sätta knoppar o blomma. Dvs om de hinner före vintern.

Jaja, får fortsätta morgondagen med den nya stenläggningen på framsidan. Ett tungt o pilligt jobb som blir lite tråkigt i längden. Men det blir fint o bra när det är klar.

#Blogg100 - 43(100)
#regn

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar