söndag 25 september 2016

En glad amatörs bekännelse från Bokmässan 2016


ÄNTLIGEN kom jag i år iväg till den stora Bokmässan i Göteborg!
Som jag velat åka i alla år.

Ja, mässan är stor. Enorm till och med.
Har man som jag taskigt lokalsinne, kan man faktiskt gå vilse mellan alla montrar o alla gångar.

I taket borde hänga skyltar med enklare orienteringsanvisningar...


Bokar man boende sent (som jag gjorde), får man nöja sig med enklare sådant utan frukost.
Då får dagen på mässan börja med en - eller helst två - koppar kaffe o en macka,


Sen då? Vad handlar mässan egentligen om? Ja, givetvis böcker. Böcker i alla storlekar, färger, former, språk... ens egna bok är bara en sketen parentes i denna fantastiska ocean av ord o meningar.

Vill man kryssa kändisar är detta ett El Dorado...





Ända från radions värld kom de...



För att inte tala om matens och inredningarnas värld.


"Får jag fota?" - "Självklart, bara det inte gör ont!"


Från alla genrer kom de.


Lokal kändis...



En del drog större publik - andra mindre.

Men vad gör man om man kanske inte är så känd eller bara vill sticka ut?
Jo, då får man bli påhittig.



Puh, vid dagens slut var jag lika slut som dagen själv.
En middag på stan o sedan stupa i säng för att orka nästa dag.


Kändisspotting i all ära - men det var ju inte det jag kom hit för...
På dagarna kan man roa sig med att gå på precis hur många föreläsningar, författarintervjuer, boksigneringar, uppläsningar, mm som helst.


Det gällde att planera sina dagar.


Sedan var det bara att orientera sig fram o kryssa mellan montrar o människor...



Det var intressanta föredrag o det var gripande föredrag.


Jag som inte är så förtjust i poesi fastnade ändå i en monter o lyssnade på några underbara texter.


Här fanns något för alla - även de yngre.




Och det fanns till och med HUNDAR med på mässan! Så sympatiskt!

När min egen hund Dino (Border Collien på bilden) roade sig på Vrestaby Hundhotell strax utanför Göteborg...


...var det andra hundar som faktiskt signerade böcker på mässan!
Här har vi Deckarhundarna...



 och här en Bokhund...


 Och självklart allas vår Arthur!


O mitt i allt detta fanns lilla jag! Det kändes lite surrealistiskt.


(Mer om min bok här.)

Nä, nu är jag helt slut efter denna vistelse. Det är tröttande för huvudet i längden.
Dags att åka vidare i livet.


 Men först en "god" middag, lite facebookande.... o en god natts sömn!


Tack för mig!

Kanske ses vi nästa år på Bokmässan 2017...

PS! Och ja, jag köpte med mig m å n g a böcker hem... :-)

3 kommentarer:

  1. Bra sammanfattning. Bokmässan är inget för amatörer... Men det var kul!

    SvaraRadera
  2. Vilka otroligt fina (och vågade) bilder du tog. Bravo! Intressant sammanfattning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack... eller... ;-) blir lite nyfiken på vilka bilder du tyckte var vågade? Själv tycker jag att jag förhöll mig väldigt neutral i blogginlägget.

      Radera